WO2 Gorcum
Gorcum tijdens de Tweede Wereldoorlog

Leskoffers in de klas.

In de klas staan opeens vijf mysterieuze koffers. Niet alleen van die oude bruine, maar ook een militaire munitiekist. Zijn hun eigenaren naar de schuilkelders gevlucht tijdens het luchtalarm?


Gorcumse personages

Een badmeester, een kind, een Duitse soldaat, een verzetsheld en een Joodse stadsgenoot. Zij lieten hun koffers vol documenten, foto’s, aanwijzingen en authentieke voorwerpen in Gorinchem achter. Leerlingen ontdekken in groepjes het verhaal achter de koffers en ontdekken zo de historische gebeurtenissen vanuit vijf perspectieven.


Analyseren en presenteren

Door de inhoud van de koffers te analyseren, ontdekken leerlingen niet alleen van alles over de verschillende personen. Ze zien ook hun specifieke kijk op de gebeurtenissen. En zoals altijd blijkt dan dat er niet één oorlogsverhaal bestaat. Het is namelijk maar net hoe je ernaar kijkt.

Elk groepje geeft een presentatie over hun onderzochte koffer. Die presentaties leiden steevast tot leerzame discussies. Want welke keuzes maakte de koffereigenaar? En wat zou jij in diezelfde situatie gedaan hebben?


Zelfstandig aan de slag in de klas

Iedere koffer heeft een eigen lesbrief met hints en opdrachten die de leerlingen op weg helpen bij het doen van hun onderzoek. Natuurlijk is er voor docenten een apart antwoordmodel. Zo kan de activiteit makkelijk in de eigen klas uitgevoerd worden. De leskoffers zijn geschikt voor de bovenbouw van het PO en de onderbouw van het VO. 

Meer informatie en/of de koffers boeken? Neem contact op!

De leskoffers zijn ontwikkeld door Rick Roos in samenwerking met Michel den Uijl (bestuurslid Historische Vereniging Oud Gorcum) en hulp van het Regionaal Archief Gorinchem en diverse particulieren en tot stand gekomen met een eenmalige bijdrage van de Gemeente Gorinchem.